Dus je bent voor jezelf begonnen? De voorraad is ingekocht, de website staat online, de fysieke winkel is officieel geopend, laat die klanten maar komen! Nou daar zeg je wat: klanten komen namelijk niet vanzelf. Maar hoe creëer je dan meer zichtbaarheid voor je bedrijf? Een kwestie van mixen.
Marketing is het toverwoord als het om zichtbaarheid voor je bedrijf gaat, maar dat is een ruim begrip. We delen het op in online marketing en offline marketing.
Online marketing
‘We don’t go online, we live online’, een bekende uitspraak die elk jaar meer en meer waarheid wordt. Iedereen heeft anno 2019 wel een profiel op een online kanaal: op Facebook, Instagram, YouTube of elders. Een uitgelezen kans om je doelgroep naar jouw winkel te halen. Enerzijds organisch (gratis): door zelf ook op deze kanalen aanwezig te zijn en jouw producten aan te prijzen. Anderzijds betaald: door te adverteren en een specifieke doelgroep te targeten op social media en via Google AdWords. Je kan ook organisch verkeer trekken door je website te optimaliseren voor zoekverkeer, zoekmachine-optimalisatie (afgekort: SEO) noemen we dit. Hiermee zet je in op bepaalde zoekwoorden. Zoekwoorden die passen bij jouw product of dienst en waar veel naar gezocht wordt. Deze woorden gebruik je vervolgens in de teksten op je website. Google stuurt bezoekers die op deze woorden zoeken vervolgens door naar jouw site.
Offline marketing
Offline marketing is elke vorm van promotie die niet via het wereldwijde web loopt. Een advertentie in een krant, tijdschrift of op de radio bijvoorbeeld. Maar ook tastbare reclame: een reclamebord voor de deur van een restaurant, posters, tasjes met je naam en logo, visitekaartjes, spandoeken, koffiebekers bedrukken, flyers, brochures en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Promotiemateriaal kun je het best via een specialist aanvragen. De vormgeving en het drukwerk luistert nauw en moet exact aan bepaalde afmetingen voldoen voor een mooi resultaat.
1-2’tje voor meer zichtbaarheid
De beste marketing is the best of both worlds, online én online. Of nog beter: mix it up! Deel bijvoorbeeld (offline) flyers uit, waarin je een code verstopt die online verzilverd moet worden. Of lanceer een eigen app, waarin je korting geeft bij bezoek aan je winkel. Win-win!