Tijd is een kostbaar goed in onze 24-uurs economie. Als het even kan richten we bedrijfsprocessen geautomatiseerd in, zodat arbeidsuren van werknemers op hun beurt efficiënt kunnen worden besteed. Zo ontlast een productconfigurator bijvoorbeeld de salesafdeling. Laat klanten zelf producten en diensten samenstellen en zet je mensen in waar ze écht nodig zijn!
Wat doet een productconfigurator?
Ben jij een ondernemer die complexe producten of diensten aanbiedt? Wil je de afdeling verkoop ontzorgen? Klanten direct laten zien waar ze aan toe zijn? Een productconfigurator werkt tijd- en kostenbesparend. Klanten selecteren zelf het product dat ze zoeken en geven alle specificaties op. De kleur bijvoorbeeld, de maat, de stof en alle andere mogelijke eigenschappen. Op basis van de ingevoerde gegevens draait de software zelf een prijsopgave uit. Configuratie, calculatie en documentatie. Verkopers hoeven dus niet meer handmatig offertes op te stellen, maar kunnen hun tijd steken in daar waar ze goed in zijn: acquisitie.
Hoe kent een productconfigurator de specificaties?
Een productconfigurator wordt geïnstalleerd in de vorm van een sofwarepakket. Dit pakket biedt jou als ondernemer de mogelijkheid om digitaal producten en bijbehorende specificaties in te voeren. Voor de kenner: opties die WooCommerce in een versimpelde vorm biedt. Een productconfigurator is next level, omdat het niet alleen de standaard ingestelde eigenschappen biedt, maar letterlijk elke specificatie die er is. De grondstof van waarvan een product is vervaardigd bijvoorbeeld of de manier van afwerken. Met name voor ondernemers met complexe producten en/of diensten kan dit het verkoopproces aanzienlijk versoepelen. De productconfigurator heeft een ingebouwde functie voor voorraadbeheer en houdt dus zelf de beschikbaarheid van artikelen bij.
Een optimale klantreis
Om een product of dienst te kunnen aanbieden moeten klanten je natuurlijk wel eerst weten te vinden. Veel klanten oriënteren zich online, met een Google search naar het product bijvoorbeeld. Online zichtbaarheid en een soepele klantreis richting het eindstation (jouw website) is dan ook essentieel. Alle tussenstations – de kanalen die tot een sale kunnen leiden – moeten naadloos op elkaar aansluiten en de klant met de juiste call-to-actions overtuigen van jouw product.