Ikea, Coolblue, Bol.com, Albert Heijn, H&M, C&A en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Allemaal grote namen in ondernemersland, die ooit klein zijn begonnen. Hoe zorg je ervoor dat je van niets iets wordt? Dat er bij de koffieautomaat over je wordt gepraat? Dat je producten als warme broodjes over de toonbank gaan. Kortom: hoe werk je aan je naamsbekendheid?
Een goede website
Een goede website is een must voor elke ondernemer. Nu denk je misschien: ‘duh!’, maar je zult ervan versteld staan hoeveel ondernemers geen goed werkende website hebben of zelfs helemaal geen site hebben. Speerpunten voor een goede website zijn: gebruiksvriendelijkheid, duidelijke navigatie, een lay-out in de huisstijl van het bedrijf en heldere contactinformatie.
Bloggen
Staat je website als een huis, dan is bloggen een goede manier om gratis aan je naamsbekendheid te werken. Door zoekwoorden te gebruiken die aansluiten op jouw product of dienst zorg je voor organisch verkeer: gratis zoekverkeer via Google. Een blog trekt op termijn vaak een vast publiek van enkele honderden tot duizenden bezoekers per maand.
Social media
Ook de inzet van social media is een manier voor gratis naamsbekendheid. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter: ze hebben allemaal hun eigen unique selling point. Zo richt Instagram zich op beeldmateriaal en heeft LinkedIn juist een focus op de zakelijke markt. Elk kanaal trekt ook zijn eigen doelgroep. Wedden dat die van jou ertussen zit! De gouden regel bij het kiezen van je kanalen is: zorg dat je relevant bent. Weet je van te voren al dat je weinig beeldmateriaal kunt plaatsen, dan is een profiel op Instagram niet echt nuttig. Je moet wel iets van waarde te vertellen hebben.
Koffiebekers met logo
Koffie verbindt. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders één van de grootste koffiedrinkers ter wereld zijn. Stap een willekeurig kantoor binnen en het eerste dat je krijgt aangeboden is een kopje koffie. Hoe slim is het dan om deze koffie te serveren in een koffiebeker met jouw bedrijfslogo! Kartonnen bekers bedrukken is zo geregeld, de complimenten en naamsbekendheid die je ermee wint zijn goud waard!
Give aways
Wij Nederlanders blijven natuurlijk ook gevoelig voor gratis producten. Leuke weggevertjes doen het daarom ook nog steeds goed. Kantoorartikelen die regelmatig gebruikt worden: pennen, muismatten en agenda’s bijvoorbeeld. Of een artikel dat thuis regelmatig op tafel verschijnt: een leuk spelletje voor het hele gezin of een handig gebruiksvoorwerp voor in de keuken. Zorg ervoor dat de give away raakvlakken heeft met je product of dienst én dat je logo duidelijk in beeld komt…telkens wanneer het gebruikt wordt.